Mondhygiëne: de basis van een gezonde mond

Heeft u gevoelig tandvlees of overgevoelige tanden bij koud en warm drinken? Een bezoek aan de mondhygiënist geneest en voorkomt tandvleesontstekingen en andere mondproblemen.
Onze mondhygiëniste Marissa Roxs behandelt en begeleidt u bij het krijgen en behouden van een goede mondhygiëne: de basis van een gezonde mond en een mooi gebit.

Waarom gaat u naar de mondhygiënste?

Omdat tandvleesontstekingen meestal geen pijn doen, wordt het vaak te laat herkend en behandeld. Als door de ontsteking ook het kaakbot (parodontitis) aangetast wordt en verloren gaat, kunnen tanden en kiezen los gaan staan. Tandvleesontsteking vormt net zo'n grote bedreiging voor uw gebit als tandbederf (gaatjes).

Rondom de tanden en kiezen bevindt zich het parodontium. Dit bestaat uit tandvlees, vezels en kaakbot. Samen vormen deze het steunweefsel van het gebit. De ruimte tussen de wortel van de tand en het tandvlees hoor niet dieper dan 3 mm te zijn. In de mond bevinden zich bacteriën die zich in deze ruimte kunnen ophopen en zogenaamde 'pockets' kunnen veroorzaken.

Pockets zijn ruimtes dieper dan 3 mm die dieper worden naarmate de ontsteking zich verder ontwikkeld, met als gevolg dat tanden en kiezen los komen te staan doordat het steunweefsel van door de bacteriën van binnenuit afgebroken wordt. Dit is een sluipend proces en geeft vaak geen klachten.

Meer informatie over mondhygiëne en hoe u
tandvleesproblemen kunt voorkomen?

Wanneer gaat u naar de mondhygiëniste?

mondhygiëniste Eindhoven

Het is verstandig om naar een mondhygiëniste
te gaan als:

• Uw tandvlees bloedt bij het poetsen.
  • Uw tanden of kiezen los gaan staan.
  • Uw tandvlees rood en gezwollen is en niet meer strak om de tanden of kiezen sluit.
  • Het tandvlees terugtrekt.
  • Er regelmatig gaatjes ontstaan.
  • Er vaak tandsteen of aanslag op het gebit ontstaat.
  • U een vieze smaak of slechte adem heeft.
  • Mondverzorging - om wat voor reden dan ook - een probleem is.
  • Uw tanden en kiezen overgevoelig zijn voor koud en/of warm eten en drinken.

Maak een afspraak bij de mondhygiëniste

Aanvullende informatie over gingivitis en parodontitis

Het begin van de tandvleesontsteking heet gingivitis. De bacteriën die in de tandplak langs de rand van het tandvlees zitten, veroorzaken een ontsteking in het tandvlees. Het eerste stadium van de tandvleesontsteking heet gingivitis. Het tandvlees raakt ontstoken.

Als gingivitis niet op tijd wordt behandeld, zal dit kunnen overgaan in de tweede fase van tandvleesontsteking, pardontitis. Niet alleen het tandvlees is ontstoken maar ook de vezels en het kaakbot raken ontstoken. Het kaakbot gaat verloren en pockets worden dieper. De bacteriën en de ontsteking krijgen meer ruimte om zich uit te breiden.

Beide ontstekingen komen veel bij volwassenen voor, bij kinderen kan het echter ook voorkomen. Vaak wordt dit niet opgemerkt omdat het niet altijd klachten geeft. De tandvleesontsteking wordt echter eenvoudig opgespoord doordat de tandarts periodiek een controle doet. Hij of zij meet uw tandvlees met een DPSI score.

De tandplak in de verdiepte pockets (in het geval van pardontitis) is onbereikbaar voor de tandeborstel, tandenstokers of ragers. Daardoor breidt de ontsteking zich steeds verder uit. Behandeling van parodontitis kan verdere aantasting van het parodontium stoppen. De schade die reeds is ontstaan kan NIET meer worden hersteld.

Foto's van VOOR en NA de behandeling bij de mondhygiëniste

Het onderfront van een cliënt met zeer veel tandsteen en aanslag VOOR de behandeling.

Het onderfront van dezelfde cliënt direct NA de behandeling.

Op deze afbeelding ziet u vergevorderde parodontitis. Door bacteriën wordt het tandvlees en kaakbot van binnenuit afgebroken, waardoor de kies zonder behandeling verloren zal gaan.

Hier ziet u dezelfde kies direct NA de behandeling door de mondhygiëniste. Indien het paro protocol vervolgd wordt, zal het weefsel van binnenuit gaan herstellen. Hierdoor gaat de kies weer vast staan, zal de kies behouden blijven en worden problemen in de toekomst voorkomen.

De invloed van jarenlang roken op uw gebit en de foto's van het resultaat tijdens een behandeling

behandeling mondhygiënist eindhoven

In twee fasen wordt uw gebit gereinigd.

Hier het deel dat reeds gereinigd is.

Behandeling door mondhygiëniste eindhoven

En hier ziet u  het deel dat nog gereinigd dient te worden.

mondhygiene eindhoven tijdens behandeling

Ook hier ziet u het verschil, de linkerhelft van het bovengebit is reeds behandeld door de mondhygiëniste en het rechterdeel wordt tijdens de volgende sessie behandeld.

Mondhygieniste Eindhoven ondergebit

Op deze foto ziet u het grote verschil in het ondergebit.